آشنایی با ویژگی های آخرین رسانه جمعی

Rate this item
(0 votes)

17 میلیارد دلار تبلیغات محیطی

منبع: انجمن تبلیغات محیطی آمریکا

www.aaa.org

تبلیغات محیطی به صورت منسجم و مکرر مردم را درمعرض پیامی محیطی قرار می دهد تا سطح بالای آگاهی و یادآوری آنها در مورد یک آگهی حفظ شود. تبلیغات محیطی را نمی توان خاموش کرد، دور انداخت یا کانالش را عوض کرد. زیرا همیشه آنجاست، همیشه !

تحلیلگران تبلیغات تخمین می زنند هزینه جهانی تبلیغات محیطی چاپی درسال 2002 قریب به 7/16 میلیارد دلار بوده باشد. حدود 90 درصد این میزان متعلق به آگهی هایی است که با فناوری های چاپ آنالوگ تهیه شده اند. فناوری های چاپ دیجیتال ( جوهر افشان، الکترو استاتیک، الکترو فوتوگرافی) حدود 10 درصد بازار یا معادل 2 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده اند. درسال 2002 مصرف کنندگان آمریکایی بیش از 5/3 تریلیون دلار در خرده فروشی ها خرج کردند و آگهی دهندگان آمریکایی با صرف حدود 6/6 میلیارد دلار در زمینه تبلیغات محیطی کوشیدند پیام خود را به این مصرف کنندگان ابلاغ نمایند. چاپ دیجیتال رشد تبلیغات محیطی را به سه شیوه شتاب بخشیده است.

ـ توان پرکیفیت چاپگرهای دیجیتال امکان چاپ با کیفیت مشابه عکس را فراهم آورده است. اکنون بیلبوردها با وضوح تصویری 600 دی پی آی، چاپ می شوند. این کیفیت برتر، کاربردهای تازه ای نظیر چاپ عکس گرداگرد اتوبوس را امکان پذیرساخته است.

ـ تیتراژ اندک و توانایی طرح آگهی مطابق سلیقه با چاپ دیجیتال به آگهی دهندگان این امکان را داده است که عرصه های تبلیغاتی بهینه وکم هزینه را جهت بهتر هدف قرار دادن گروه های جمعیتی به راه بیندازند.

ـ سرعت و زمان گردش کار چاپ دیجیتال به آگهی دهندگان امکان داده است تا طراحی محیطی خویش را به سرعت تغییر دهند. الیزابت زپنپوسکی، مشاور تبلیغاتی شرکت I.T می گوید: وقتی به آینده می نگرم، می بینم چاپ دیجیتال، تبلیغات محیطی را پیش خواهد برد. امروزه چاپ دیجیتال عامل پیش برنده بزرگی است و درآینده می توانیم شاهد مزایای بیشتری از کاربردهای چاپ دیجیتال باشیم.

اما تبلیغات محیطی همواره از اقبال امروزین برخوردار نبوده است. ده تغییر آن طی یک دهه اخیر بدین شرح است:

ـ تبلیغات محیطی گنجینه سرشاری از حق انتخاب فرآوری شما می گشاید که مناسب هر سلیقه، هرجغرافیا و هر استراتژی است. بیلبوردها کماکان درعرصه تبلیغات حکمرانی می کنند، ولی امروزه، تبلیغات محیطی مجموعه ای از تنظیمات و قالب ها را ارائه می نماید که مخصوص هر نیاز قابل تصور بازاریان است، آنچه به صورت پوسترهای کنار جاده ها آغاز شد، حالا دیگر شامل مبلمان شهری و وسایل حمل و نقل و سلسله فزاینده ای از گزینه های جایگزین می شود که تبلیغات محیطی را به سطح خودمانی تر می رساند و دسترسی به اهداف گسترده خاص را مقدور می سازد. این تنوع و گوناگونی به بازاریاب امکان می دهد بیان اخلاقی داشته باشد که حد و مرزی نمی شناسد و پراکندگی جغرافیایی تبلیغات محیطی پوشش بازاریابی ژرف و پهناور را برای وی امکان پذیرمی سازد.

ـ امروزه تبلیغات محیطی در هرطرح بازاریابی یک عنصر حیاتی است. مارک های تجاری برجسته ای که از آن استفاده می کنند، متعلق به آگهی دهندگان بزرگ هستند:

American Express’ AT&T’ IBM’ proctored Gamble اینها مارک های تجاری سرشناسی هستند که رمز سرمایه گذاری خردمندانه را می دانند و برای بازاریابی محصول شان گزینه های فراوانی دارند. علاقه به تبلیغات محیطی، پیوسته و فزاینده بوده که البته دلیل خوبی دارد. این شیوه ارزش قابل ملاحظه ای به پولتان می بخشد و انواع روش ها را برای قراردادن آگهی تان در معرض دید مردم فراهم می آورد. تبلیغات محیطی خواه همراه با سایر رسانه ها جهت گسترش فراگیری و خواه به صورت مستقل جهت اشباع بازار، یک شیوۀ موفق شکست ناپذیر است. حضور دامنه دارش متضمن آن است که وقتی یک مصرف کننده آمادگی خرید را دارد، نام محصول شما درذهنش جرقه خواهد زد.

ـ استفاده از تبلیغات محیطی توازن خوبی دارد. درسال 1979، 39 درصد آگهی های محیطی دربارۀ تبلیغات دخانیات و 19 درصد دیگر دراین باره مشروبات الکلی بود. درحالی که تبلیغات دخانیات درطی این سال ها تدریجاً کاهش یافته، اما با اختصاص 9 درصد کل هزینه های صرف شده برای تبلیغات محیطی کماکان درصدر ایستاده است. امروزه تبلیغات محیطی تقریباً توسط هر صنفی مورد استفاده قرارمی گیرد و هیچ مقوله ای بردیگران تسلط ندارد. سرگرمی، رسانه، خرده فروشی، مسافرت و اجناس مصرفی درمیان مقوله های برتر تبلیغات محیطی قراردارند.

ـ مطالعات کیفی به وفور صورت می پذیرد ده سال پیش، صنعت تبلیغات محیطی نمونه های اقناع کننده برای اثبات کارآمدی خویش نداشت، ولی درسالیان اخیر، دنیای پژوهش علاقه مندان شروع به ارزیابی ارزش تبلیغات محیطی کرده است شرکتهای Arbitron ، Nielsen منابع متنابهی را درچند سال اخیر صرف اثبات کارآیی این رسانه و ابداع یک سیستم ارزشگذاری کرده اند.

ـ آمار کمیتی دردسترس است. امروزه تبلیغات محیطی شکل های فراوانی برای سنجش کارآمدی خود در بازار دارند. طی 2 سال اخیر، شرکت Scarboroughپرسش های تازه ای به بخش ارزشیابی تبلیغات محیطی خویش افزوده تا گردآوری اطلاعات غنی ترشود و پوشش تبلیغات محیطی را به 264 بازار تعمیم دهد.

ـ کیفیت محصولات خلاق فوق العاده است شاید تصورش دشوار باشد ولی تا همین 10 سال پیش، بسیاری از بولتنها با دست رنگ آمیزی می شدند و تفاوت طراحی و رنگ آگهی از بازاری به بازار دیگر مشهود بود. امروزه پیشرفتهای تصویربرداری و باز آفرینی رایانه ای، تولید تصاویر را بدون توجه به اندازه شان مطلقاً چشمگیر ساخته است. چنین پیشرفت هایی نه تنها یرماندگاری آگهی افزوده، بلکه اشکال کاملاً جدیدی از تبلیغات محیطی آفریده است.  چشم انداز های دیواری(Walls capes)، ساختمان های پیچیده در تبلیغات و تبدیل اماکن درحالت ساخت به تابلوهای.

ـ فنآوری تقریباً هر چیزی را قابل تصور ساخته است ـ شگفتی های تبلیغاتی محیطی فراتر  از یک تصویر عظیم ـ زیبا است . رسانه ای که به عنوان یک تابلوی 2 بعدی ساده آغاز به کار کرد، اکنون می تواند با شما حرف بزند ( از طریق ارتباطات رادیویی موج کوتاه)، اطلاعات را به رایانه دستی شما انتقال دهد ( از طریق یک دستگاه Street Beam) ، شما را به اینترنت متصل نماید یا هنگام عبورتان از کنارش، تغییر کند ( از طریق حسگرهای حرکتی) این را با تابلوهای قدیمی LED مقایسه کنید تا متوجه این تحولات شگرف شوید.

ـ بازرسی از آگهی خیره کننده است. در گذشته آگهی دهندگان نگران هدررفتن پولشان از طریق تبلیغات محیطی بودند، ولی امروزه به مدد شبکه های رایانه ای می توانند تصاویر 360 درجه زنده آگهی شان را تماشا کند.

نورپردازی از دور به شما امکان می دهد تا مطمئن شوید سیستم نورپردازی آگهی تان روشن یا خاموش است و لحظه ای که چراغی می سوزد، به شما اطلاع می دهد. هنوز متقاعد نشده اید از تصویربرداری ویدئویی آگهی تان جهت ازیابی کار آمدی اش دربازار قبل از تولید نسخه ها مطمئن شوید. مسلماً راه حلهای نوظهور زیادی کلیه جنبه های پیش و پس از نصب تبلیغات محیطی را برای شما قابل بازرسی می سازد.

ـ خرید تبلیغات محیطی آسان است. اینترنت نقش بسزایی در گسترش خرید محیطی ایفا کرده و شما می توانید از پشت رایانه شخصی، آگهی محیطی مورد نظرتان را سفارش دهید.

ـ تبلیغات محیطی ـ بیش از پیش ـ آخرین رسانه جمعی است، برغم آن که تبلیغات محیطی دهمین سال برنامه بهبود شخصیش را سپری می کند، ولی کماکان برارزش های اصیل خویش وفادار است. تبلیغات محیطی همیشه ناب و دست نخورده بوده و خواهد ماند. تبلیغات محیطی عین پیام است و بدین ترتیب همواره آخرین رسانه جمعی باقی خواهد ماند.

Read 663758 times

160524 comments

Leave a comment

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.