تبلیغات محیطی در تهران به کجا می رود ؟

Rate this item
(1 Vote)

پرسشی از مسئولان زیباسازی ، شورای شهر ، همکاران تبلیغاتی و صاحبان آگهی

 

معصومه حصاری – کارشناس ارشد تبلیغات و رییس هیات مدیره شرکت تبلیغاتی ایده پردازان سبز

 

تبلیغات محیطی در ایران بسیار جوان است و از دهه هفتاد در تهران آغازشد . پس از دوران جنگ و گذر از رکود اقتصادی و در آغاز دوران سازندگی ، تبلیغات محیطی به یاری صاحبان صنایع و خدمات شتافت و به اشتغال و رقابت سالم در میان صاحبان کالا و خدمات کمک شایان توجهی نمود.

 

 پس از گذشت اندک مدتی کسی نمی توانست تصور کند این بیلبوردها و به قول مسئولان سازمان زیباسازی این آهن پاره ها این همه شغل ایجاد کند ونیروی کار قابل توجهی را به خود مشغول دارد. در اوایل کار بیلبورد به سادگی فعالیت می کرد اما پس از گذشت مدت کوتاهی و با ورود افراد غیر کارشناس چه در صنف و چه در سطح سازمانهای متولی از جمله سازمان زیباسازی صنعت تبلیغات محیطی به روشهای مختلف دستخوش اتفاقات ناگوار گردید. از چند سال پیش مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران به نام ساماندهی سازه های تبلیغاتی وارد گردونه شدند و متاسفانه بدون گرفتن مشاوره از کارشناسان واقعی تبلیغات از جمله انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی در امر ساماندهی تبلیغات محیطی نه تنها موفقیتی به دست نیامد بلکه به نابسامانی ها نیز افزوده شد .

 

این موضوع با افزودن رسانه های جدید و افزایش بی رویه و دستوری تعرفه ها بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم بر بازار کار ادامه پیدا کرد.

تا جائی که اکنون بسیاری از شرکتهای تبلیغاتی با سابقه به علت عدم توجیه اقتصادی از این صنعت خارج شده و باقی مانده شرکتها به سختی و دشواری فقط گذران امور می کنند. تاثیر این نابسامانی بر صاحبان آگهی هم مشهود است بسیاری از بودجه های تبلیغاتی به علت بحران اقتصادی کاهش یافته و یا به سمت و سوی سایر روشهای تبلیغاتی ارزان قیمت تر  از جمله تبلیغات اینترنتی و ... سوق داده شده است. از طرفی داخلی که قدرت رقابت کمتری نسبت به صاحبان آگهی خارجی دارند یا به طور کلی از تبلیغات دست  شسته اند یا به میزان بسیار کم و در مقاطع بسیار کوتاه به تبلیغات محیطی بسنده نموده اند.

اقدامات غیر کارشناسی دستاندرکاران حوزه تبلیغات  و فرصت طلبی برخی شرکتهای تبلیغاتی وضعیت را به جایی رسانده که از بیش از دو هزار پروانه صادر شده توسط اداره ارشاد فقط چند ده کانون فعال می باشند.

حال پرسش این است ، آیا واقعا ساماندهی در سطح سازه های تبلیغاتی در شهر تهران صورت پذیرفته است ؟

آیا حقوق شهروندان تهرانی رعایت شده است ؟

آیا واقعا شهر زیبایی را به عنوان پایتخت به مردم عرضه کرده ایم ؟

توجیه چند تابلو و بیلبرد در کنار هم چگونه است ؟

برای کارهای فرهنگی که از پرتابل ها استفاده می شود چه توجیهی وجود دارد که پرتابل ها درست کنار بیلبوردها به کار تجاری مشغول هستند ؟ چه نظارتی بر پرتابل ها می شود ؟

بیلبورد و پرتابل ، پل عابر و سواره رو و استند کم بود حال چه توجیه موجهی برای پرچمها   (تابلو های آویز به تیر ها و ستونهای برق)Lampostوجود دارد؟

اصلا معیار حضور و زایش این رسانه ها چیست ؟

مگر نه اینکه سازمان زیباسازی متولی زیبایی شهر می باشد پس چگونه است که نه تنها از تعداد  سازه های تبلیغاتی کاسته نشده بلکه هر روز به تعداد آنها  با قواره و بی قواره افزوده می شود ؟ آیا منظره ای را که در پایتخت می بینم بجز کراچی و بمبی در جای دیگر می توان مشابه آن را یافت ؟

از طرف دیگر غیر از وضعیت ناهنجار ظاهری شهر تهران عدم تعادل و نا معقولی در تعرفه بیلبوردها ، پرتابل ها ، پل عابر و سواره ، پرچمها Lampost ها باعث عدم موفقیت بسیاری از شرکتها شده است. این تضاد همچنین باعث سردرگمی صاحبان آگهی گردیده است که چرا بیلبورد را باید اینقدر گران اجاره کند در حالیکه سایر سازه ها را با قیمت بسیار مناسب می تواند در اختیار بگیرد ! مگر متولی تمام این سازه ها، سازمان زیباسازی شهر تهران نیست ؟ این موضوع باعث دردسر کارگزاران بیلبورد نیز شده است به علت عدم توانایی در رقابت صاحبان بیلبوردها به ناچار با هزینه بسیار اندک آنهارا در اختیار صاحبان کالاو خدمات می گذارند و به جرات می توان گفت اگر سودی در پایان قرارداد نصیبشان شود بسیار کمتر از سود یک سوپر مارکت می باشد !

در پایان از کلیه دست اندرکاران این صنعت می خواهیم پاسخ دهند شهر ما تهران به کجا می رود ؟ آینده شغلی من در این هرج و مرج چه می شود ؟

تحصیلات و تجربه هایی که در این سالها اندوخته ایم و به امید آینده روشن تمام سختی ها را تحمل نموده ایم اکنون به چه کار می آید ؟ و چرا باید به علت نادیده گرفتن حقوق صنفی مان  مجبور به تغییر شغل باشیم ؟

 

Read 507419 times

269919 comments

  • Comment Link User سه شنبه, 11 خرداد 1395 04:29 posted by Vonnie

    06 is now ready to download on the Playstation 3 for \'Call of
    Duty: Black Ops 2. When trying on a puzzle so the player can move on, the only thing that can be heard is,
    for example, the eerie wind, a huge saw blade running through the ground
    coming towards the unnamed boy, running away to dodge it with the fading noises
    of his footsteps as the blade draws closer.

    \' Resolution will be the amount of pixels on a display screen, and together with invigorate rate they choose picture quality.

  • Comment Link User سه شنبه, 11 خرداد 1395 04:29 posted by Mireya

    Yes! Finally something about http://finance.yahoo.com/news/vitapulse-reviews-important-news-reported-192400252.html.

  • Comment Link User سه شنبه, 11 خرداد 1395 04:14 posted by Neville

    But it looks like Samsung is serious about throwing its name in the hat and the proof
    is the Samsung Galaxy Tab. You can further adjust the sharpness, color tone, light conditions and other built-in effects to produce a professional safari
    filming. As a casual game, \'Pixel People\' is easy to learn and easy to
    play.

Leave a comment

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.