گوگل در سال 2084

Rate this item
(1 Vote)
Bebada99aaa9847746eea59472544575 M Google in 2084 Google in 2084

اين تصوير از نيويورك تايمز، گوگل را در سال 2084 در ذهن ما متصور ساخته است. گوگل در سال 2084 امكان جستجو در همه چيز مثل مغز، حال، آینده، دوستان، دشمنان و... آدم را فراهم مي‌كند و جای دوست و دشمن را هم نشان می‌دهد! با دقت به گزینه‌های آن نگاه کنید.

مسابقه فروش

از اين پس، هر بار كه به بقالی محله‌تان رفتید، دقت کنید ببینید دبه‌ها، بطری‌ها و شیشه‌های شربت سن‌ایچ را کجا چیده‌اند. به طور قطع پاسختان هر کجا که باشد، جایی است که به چشم می‌آید و در دسترس است. سن‌ایچ مسابقه ماهیانه‌ای میان خرده‌فروشان برگزار می‌کند و به صاحب فروشگاهی که در مقایسه با دیگران سن‌ایچ را در جای بهتری از فروشگاه گذاشته و در نمایش این محصول از خودش ابتکار به خرج داده باشد، جایزه می‌دهد.
بسیاری دیگر از شرکت‌های داخلی فعالیت‌هایی از این دست دارند اما شرکت های خارجی فعال در ایران این کار را به شدت دقیق و علمی انجام می‌دهند. شرکت‌های داخلی در این زمینه قابل مقایسه با شرکت‌های خارجی فعال در ایران نیستند. اصطلاح بازاریابی این کار"Merchandising" است. نمونه خارجی شرکت آدامس «ریگلی» تولیدکننده آدامس PK است. اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که غیرممکن است این آدامس هنگام گرفتن بقیه پول خود از فروشنده، به چشم نخورد.

 

هجوم لیپتون به بازار چای ایران

آمار فروش بزرگان بازار چای ایران حاکی از آن است که لیپتون ظرف مدت کوتاهی توانسته سهم بازار بقیه برندها را تهدید کند و روز به روز به سهم بازارش بیفزاید. ظاهرا استراتژی هجومی بازاریابی لیپتون به بازار ایران و تبلیغات درست این شرکت چنان بوده که فعلا نفس شرکت‌های دیگر را بريده و این شرکت‌ها را دست به دامن آژانس‌های تبلیغاتی كرده است. مطمئنا در آینده نزدیک شاهد مقابله برندهای آسیب دیده خواهیم بود.
باید به این نکته توجه داشت که مدت‌ها بود بزرگان چای ایران خیالشان از جایگاه برندهای خود راحت شده بود و فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی قابل توجهی انجام نمی‌دادند و فکر می‌کردند اوضاع همچنان بر وفق مراد خواهد ماند.

اسپانسر 4 ميليارد توماني كه ضرر كرد!

آيا مي‌دانيد شركت سامسونگ، سال گذشته 4 ميليارد تومان به عنوان اسپانسر سريال «نقطه چين» به صدا و سيما پرداخت كرد؟! پس اين را هم بدانيد كه اين سريال تا مدتها باعث تهديد سهم بازار سامسونگ شده بود؟ نمايندگي‌هاي سامسونگ از اين ناراحت بودند كه در سريال نقطه چين، نماينده‌هاي سامسونگ آدمهاي كلاشي معرفي شده‌اند و اعتماد مردم به آنها سلب شده است. لذا خواستار قطع همكاري با سامسونگ به عنوان نماينده شده بودند!

آگهي كلاس تكواندو

پرواضح است كه صاحب اين آگهي، كلاس تكواندو است. مي‌بينيد در يك عكس به اين سادگي چه مفاهيم فوق‌العاده‌اي منتقل شده است؟ فرو رفتگي ديوار قدرت را نشان مي‌دهد. جايي كه ضربه وارد شده (بالاي در) نشان‌دهنده انعطاف و جهش زياد است. خود پشه همه كه بعنوان هدف قرار گرفته، نشان‌دهنده سرعت و دقت واكنش نشان‌دادن را به نمايش گذاشته است. باز هم مفهوم مي‌خواهيد؟

زنده باد خوآن والدز


چندي پيش پس از اعلام كاراكترها و شعارهاي تبليغاتي سال ، مرد كلاه بر سري كه در عكس مي‌بينيد، به عنوان كاراكتر تبليغاتي سال معرفي شد. نامش «خوآن والدز» و شغلش كاشت قهوه در كلمبيا است. اين كاراكتر در واقع نماينده تمام كشاورزان قهوه‌كار و صنعت قهوه كلمبيا است. «خوآن والدز» در خيابان مديسون آمريكا، خياباني كه مركز شركت‌هاي تبليغاتي آمريكا است، به دنيا آمده. او طبق يك كمپين موفق بازاريابي به دنيا آمده و توانسته صنعت قهوه كلمبيا را نجات دهد. پيش از تولد او، قهوه كلمبيا محبوبيت نداشت، خيلي ارزان و سهم بازارش بسيار كم بود. به قول معروف، قهوه درجه 3 شناخته مي‌شد.
تولد «خوآن والدز» و حيات آن طبق كمپين بازاريابي صحيح توانست ظرف كمتر از 10 سال و هزينه‌اي بسيار كم، قهوه كلمبيا را به پر‌مصرف‌ترين قهوه جهان تبديل كند. اما آيا مي‌دانيد آن مرد ديگر كه كنار اسب «خوآن والدز» ايستاده كيست و اين دو نفر كجا ايستاده‌اند؟ آقاي كت و شلواري، رييس‌جمهوري كلمبيا است كه خوآن والدز را پس از انتخاب به عنوان بهترين كاراكتر تبليغاتي به كاخ رياست جمهوري دعوت كرده است!

مشتري يا رقاص حرفه‌اي؟

يكي از قوانين بازاريابي فروشگاههاي «استارباكس» كه به كاركنان آن گوشزد مي‌شود اين است كه اگر با مشتري خوش و بش كردي و احترام خاصي به او گذاشتي و نوشيدني هم كه مي‌خواست برايش تهيه كردي، مطمئن باش بر مي‌گردد.
چند درصد فروشندگان و مديران فروشگاه‌هاي كشور ما، طرز برخورد با مشتري و به طور كلي تكنيك فروشندگي را اينگون آموخته‌اند؟ از ديد بسياري از فروشندگان، مشتري كسي است كه به هر شكلي شده مي‌خواهد محصول موجود در مغازه را بخرد. اين مشتري است كه بايد فروشنده را راضي كند محصولش را بفروشد و به ساز فروشنده برقصد! اين فروشندگان وقتي كه خود در نقش خريدار ظاهر مي‌شوند، تفكري كاملا برعكس دارند. از نگاه آنان، اين فروشنده است كه بايد او را راضي كند تا محصولش را بخرد. او مي‌خواهد جنسش را بفروشد، من كه خريدار نيستم. پس تو بايد به ساز من برقصي!

خودروي جديد پاپ

تصوير مقابل، خودروي جدید پاپ بندیکت شانزدهم، یا همان پاپ جدید خودمان است. كمپاني بی.ام.و این خودرو كه مدل X5 نام دارد را به پاپ هدیه کرده است. خودرويي که از پاپ ژان پل دوم به بندیکت شانزدهم ارث رسیده بود، مرسدس بنز بود و هدیه دایملر کرایسلر. پیش از آن که آن مرسدس بنز به پاپ هدیه شود، با بی.ام.و دیگری که آن هم اهدایی بود به میان مردم می‌رفتند.
مدیران بی.ام.و بعد از اهدای این خودرو اعلام کردند که تعداد ماشین‌های اهدایی خود به واتیکان را افزایش خواهند داد و پلیس واتیکان را با x5 های اهدایی تجهیز خواهند کرد.
نکته قابل توجه اینجاست که اصولا سه شرکت اتومبیل‌سازی آلمانی یعنی فولکس واگن، بی.ام.و و دایملر کرایسلر برای اهدای محصولات خود به واتیکان سر و دست می‌شکنند و به بهانه و مناسبت‌های مختلف تعداد زیادی ماشین به واتیکان اهدا می‌کنند. چه راه بهتري از اين وجود دارد كه پاپ را سوار خودروهاي خود کنند و به دور دنیا بفرستند، ضمن اينكه به تمام دنيا اعلام كنند به واتیکان کمک می‌کنند؟ به این می‌گویند بازاریابی اجتماعی.


درباره شكلات كيس

دوستان مقيم خارج از ايران، به طور قطع اين شكلات را خوب مي‌شناسند. چند نكته جالب در مورد اين شكلات و كارخانه سازنده‌اش بد نيست بدانيد:
1- توليدكننده اين شكلات شركت hershey's نام دارد. كارخانه اين شكلات، در شهري به همان نام (هرشي) در آمريكا فعاليت مي‌كند.
2- تقريبا تمام نيروي انساني شهر مذكور در اين كارخانه كار مي‌كنند و كارگرانش نسل در نسل در اين كارخانه بوده‌اند.
3- تير‌هاي چراغ برق اين شهر، كلاهكي به شكل اين شكلات معروف دارند.
4- اين شهر به خاطر همين خصوصيات شهري توريستي شده و هر روز هزاران نفر از آن و كارخانه معروفش ديدن مي‌كنند.
5- اسم اين شكلات از نحوه توليدش گرفته شده است. پمپ‌هاي شكلات وقتي شليك مي‌كنند و شكلات از آنها مي‌چكد صدايي شبيه به بوسيدن توليد مي‌كنند!
6- روزانه 80 ميليون عدد از اين شكلات در آمريكا توليد مي‌شود.
7- همانطور كه مي‌دانيد و مي‌بينيد، پوشش اين شكلات، از فويل آلومينيومي است. در سال 1942 به دليل نياز ارتش آمريكا به آلومينيوم براي ساخت تجهيزات نظامي براي استفاده در جنگ، توليد اين شكلات متوقف شده بود!

از كدام قفسه خريد مي‌كنيم؟

سئوال: اگر تمام محصولات موجود در قفسه اي كه در تصوير مي بينيد از يك طبقه باشد (مثلا تمام آنها دستمال كاغذي باشد) و قفسه همين اندازه باشد (قفسه همين اندازه كه در تصوير ديده مي شود باشد) و خريداران همانند آن خانم حركت كنند (از چپ به راست)، بيشترين ميزان خريد در كدام قسمت انجام مي‌شود؟ جواب درست D2 است.
اصولا در قفسه‌بندي فروشگاه رديف هم قد مشتري ( رديف دو) بيشترين ميزان فروش را دارد. تقريبا تمام پاسخ‌دهندگان در اين مورد درست گفته بودند. اما در مورد محل قفسه بايد گفت اصولا اكثر مشتريان بعد از اينكه سرتاسر قفسه را ديده، به آخر قفسه مي‌رسند و مي‌بينند كه خريد نكرده‌اند و سبدشان خالي مانده است و ديگر بايد يكي را بردارند و در همان قسمت خريد مي‌كنند.
جالب است بدانيد كه بر اساس نتايج همين رفتارسنجيِ مشتري، در تمام دنيا هر بخش از قفسه‌هاي فروشگاه‌هاي بزرگ سرقفلي خاص خود را دارند و اختصاص انتهاي قفسه به محصول، نيازمند افزايش حاشيه سود براي خرده‌فروش است.
نكته جالب توجه ديگر اين است كه اصولا چنين رفتاري به طور كلي در مسير خريد مشتريان فروشگاه رخ مي‌دهد. يعني اينكه قفسه‌هايي كه در انتهاي مسير خريد و رسيدن به صندوق فروشگاه قرار گرفته‌اند بيشتر مي‌فروشند. حتي ممكن است مشتري نياز چنداني به محصول مذكور نداشته باشد، اما از لحاظ رواني به هنگام حركت به سوي صندوق و پايان خريد بيشتر به آن احساس نياز مي‌كند.

گوگل اسباب بازي توليد مي كند؟

به اعتقاد مجله فوربس، اگر گوگل بخواهد، مي‌تواند وارد بازار اسباب‌بازي شود و سهم بازار قابل توجهي هم به دست آورد.
شركت اپل (توليدكننده كامپيوتر) هم ميتواند وارد بازار توليد گوشي موبايل شود. نايك هم شلوار جين توليد كند و نوشابه انرژي‌زا بفروشد! شما چه فكري مي‌كنيد؟

ف مثل فرحزاد


axe، توليد‌كننده اسپري‌هاي مردانه، در تبليغات خود در تمام دنيا بر موضوع «جذب جنس مخالف» تاكيد دارد. در برخي از كشور‌ها تبليغات اين شركت به شدت آشكار و گستاخانه است. اما در برخي ديگر از كشورها، بدليل محدوديتهاي موجود، مجبورند از استعاره و كنايه و تشبيه و... استفاده كنند. تبليغات اين شركت در كشورهاي عربي نمونه بسيار فوق‌العاده‌اي از اين سبك كار است و در بسياري از كشورهاي دنيا از اين تبليغات به عنوان نمونه‌هاي آموزشي در دانشكده‌هاي تبليغات استفاده مي‌كنند. برند axe امروزه با جذب جنس مخالف هم معني شده است.

 

پيش بيني يك موفقيت

نوكيا، اولين شركت توليدكننده گوشي‌هاي موبايل بود كه وارد بازار ايران شد.آن روزها نوكيا شركتي بي‌رقيب در ايران محسوب مي‌شد و هر‌ نوع محصولي وارد مي‌كرد، به راحتي مي‌فروخت. اما امروزه تعداد بازيگران اين بازار بسيار زياد شده و علاوه بر برندهاي ديگر، نمايندگان نوكيا (Resellers) هم با خودشان رقابت مي‌كنند. تا سال گذشته شركت «ايرانوكيا» و «نيا» گوشي‌هاي نوكيا را در ايران مي‌فروختند. اگرچه «ايرانوكيا» بعدها مجبور به تغيير نام شركت خود شد و نام نوكيا را از نام خود حذف كرد و به «ايراتل» تبديل شد. در يكسال اخير دو سه شركت جديد ديگر به جمع واردكنندگان گوشي‌هاي نوكيا به ايران اضافه شده. «اتصالات» كه رهبر بازار تلفن همراه در كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس است، يكي از اين تازه‌واردها است و پيش‌بيني مي‌شود كه قوي‌ترين و مهمترين بازيگر اين بازار باشد.
نمايندگي‌هاي اين شركت در ايران هنوز گسترش قابل توجهي پيدا نكرده اما فروشگاه‌هاي اين شركت با نمايندگي‌ها و فروشنده‌هاي ديگر واردكنندگان فرق دارد. نمايندگان اين شركت بر خلاف ديگر شركت ها، فقط گوشي‌هايي كه اتصالات وارد ايران كرده است را مي‌فروشند و كار ديگري نمي‌كنند. مگر مي‌شود كه مغازه‌اي كه تابلوي نوكيا دارد و در و ديوارش را با پوسترهاي نوكيا پوشانده موبايل سامسونگ و ال‌جي بفروشد؟ ديگران اين كار را مي‌كردند و مي‌كنند. اما اتصالات از آن دوري كرده است. نكته ديگري كه اتصالات به آن توجه دارد، تاكيد بر رنگ‌هاي سازماني اين شركت است (نمونه رنگها را در تصوير بالا مي‌بينيد). تابلو، كركره، قفسه، در و پنجره و ميز و... تمام فروشگاه‌هاي اتصالات شبيه به هم هستند و از رنگهاي واحدي كه در هويت سازماني اين شركت تعريف شده استفاده مي‌كنند. اگر همين‌طور ادامه يابد ظرف مدت نه چندان طولاني، اتصالات با نوكيا هم‌معني خواهد شد و مشتريان بالقوه، نوكيا و اتصالات را با هم به خاطر خواهند آورد. اين در حالي است كه خدماتي كه اين شركت مي‌دهد با عنوان «گارانتي خاورميانه‌اي» بسيار موثر و دهان پركن است. پيش‌بيني مي‌شود در آينده نزديك «اتصالات» رهبر بازار گوشي‌هاي نوكيا خواهد شد. به خاطر داشته باشيد كه نوكيا رهبر بازار گوشي موبايل در ايران و جهان است و به اين ترتيب اتصالات رهبر بازار گوشي موبايل در ايران خواهد شد.

شباهت پرينتر جوهر افشان به تيغ ژيلت

امروزه پرينترهاي جوهرافشان از هر ماركش چيزي شبيه به دسته تيغ ژيلت شده‌اند. مي‌پرسيد چرا؟ در عالم بازاريابي جمله معروفي هست كه ميگويد: «دسته تيغ را هديه بده، يك عمر تيغش را بفروش!» پرينتر جوهرافشان هم ماجرايي اينچنيني دارد. با 50 هزار تومان هم مي‌شود يك پرينتر جوهرافشان خريد اما كارتريج رنگي و سياهش روي هم نزديك به قيمت كل دستگاه قيمت دارد. 50 هزار تومان مي‌دهيد و مشتري دايمي يك سري وسايل و مواد مصرفي مي‌شويد. قيمت تيغ يدكي ژيلت و دسته آن را با هم مقايسه كنيد. به همين خاطر است كه كارتريج ها و لوازم هيچ يك از اين پرينترها با ديگر محصولات اين طبقه سازگاري ندارد و حتي ارزانتر از اين هم مي‌توان دستگاه را فروخت.

انقلاب زرد در اتريش، اعتراض به تبليغات

دو هنرمند در اتريش، تابلوهاي تبليغاتي و تابلوهاي فروشگاه‌هاي يكي از معروفترين مناطق تجاري شهر وين را با برزنت زرد پوشانده‌اند. هدف آنها از انجام اين كار مطرح ساختن موضوع ترافيك بصري و حجمي تبليغات در زندگي روزمره مردم و اعتراض به افزايش تابلوهاي تبليغاتي در شهرها و بي‌رحمي به بافت سنتي است. شهرداري وين اسپانسر اين پروژه شده و جالب اينجاست كه انتظار نداشته كه اين هنرمندان بتوانند رضايت صاحبان تابلوها را جلب كنند. آنها براي اينكه نظر صاحبان تابلوها و مغازه‌دارها را جلب كنند به اين نكته اشاره كرده‌اند كه نام خيابان مذكور بر سر زبانها مي‌افتد و جلب مشتري بيشتر مي‌شود و عده زيادي فقط براي ديدن تابلوها و منظره جديد به اين منطقه مي‌آيند. 245 هزار دلار هزينه اجراي اين پروژه شده است.
نام پروژه Delete است. ترتيب‌دهندگان اين نمايشگاه شهري در مورد آن به رسانه‌ها گفته‌اند: «اگر مي‌توانيد به اين منظره نگاه كنيد! غير قابل ديدن است!»

آيا سوني لباس توليد مي‌كند؟!

باور کردنی نیست که شرکت واردکننده پوشاک «بوسینی» به اين راحتي تمام نام تجاری خود را با فونت ثبت شده شرکت «سونی» اعلام كند. آرم و فونتي كه به عنوان یکی از نامها و علائم تجاری بین‌المللی سونی (به زبان فارسي و عربي) به ثبت رسیده است و سالها در ایران قدمت دارد و در ذهن مخاطبان کاملا جا افتاده است. نکته قابل توجه در مورد آرم بوسيني این است که فونت سونی هیچ شباهتی به فونت لاتین بوسینی ندارد.
به هر حال این بیماری كه ناشي از عدم خلاقيت يا تنبلي يا هر چيز ديگر است و پیش از این فقط مختص شرکت‌های داخلی بود، گويي به شرکت‌هايی که خود را نماینده شرکتهای خارجی معرفی می‌کنند هم سرایت کرده است.

رئال مادريد مهمترين قرارداد تبليغاتي جهان را منعقد كرد

به نقل از سايت IranSport.Net، مقامات باشگاه رئال مادريد اسپانيا با شركت بنك موبايل كه مركز آن در شهر مونيخ آلمان است، مهمترين قرارداد تبليغاتي فوتبال در جهان را بستند. روزنامه «ال‌موندو» اعلام كرده با اين قرارداد جديد، باشگاه رئال مادريد در راس باشگاه‌هاي فوتبال جهان از نظر درآمد تبليغاتي مي‌نشيند. شركت بنك موبايل كه يكي از سه بخش شركت بنك است و چندي پيش شركت زيمنس آلمان را خريداري كرده است، به باشگاه رئال‌مادريد حدود 100 ميليون يورو براي انجام تبليغات در چهار سال آينده پرداخت مي‌كند. باشگاه رئال مادريد تا پايان سال جاري ورزشي با شركت زيمنس آلمان قرارداد تبليغاتي داشته و سالانه 17 ميليون يورو از آن شركت براي تبليغ نام آن شركت بر روي پيراهن‌هاي خود دريافت مي‌كرده است. اكنون كه شركت زيمنس را شركت بنك تمليك كرده ‌است، در بررسي مجدد اين قرارداد مبلغ دريافتي را به صورت ميانگين به 24 ميليون يورو در سال افزايش مي‌دهد. بنابر آمارهاي رسمي، باشگاه رئال مادريد در سال ورزشي گذشته ‪ ۴۵درصد بودجه خود را از درآمد حاصله از بخش تبليغات تامين كرده است. از ‪ ۳۰۰ ميليون يورو بودجه، 4/136 ميليون يورو از بخش تبليغات اين باشگاه حاصل مي‌شود. شركتهاي آديداس و زيمنس تاكنون دو شركت اصلي هستند كه از تبليغات رئال مادريد برخوردارند و نام آن شركتها را مي‌توانيم برروي پيراهن رئال مادريد ببينيم.

شش سال پيش وقتي «فلورنتينو پرز» رييس باشگاه رئال مادريد رياست اين باشگاه را بر عهده گرفت، رئال مادريد حدود 10 ميليون يورو درآمد تبليغاتي داشت و اكنون اين درآمد، سالانه به حدود 65 ميليون يورو افزايش پيدا كرده است. شركت آديداس 2/7 ميليون يورو پرداخت مي‌كرد كه اكنون آن مبلغ را به 40 ميليون يورو افزايش داده است. پيش از زيمنس، شركت اسپانيايي تكا بر روي پيراهن مادريد تبليغ مي‌كرد و4/2 ميليون يورو به رئال مادريد مي‌پرداخت و اكنون شركت بنك سالانه24 ميليون يورو در اين زمينه پرداخت مي‌كند. به اين صورت با پرداخت64 ميليون يورو، پيراهن تيم رئال مادريد به گرانترين ويترين جهان مبدل گشته است. در اروپا پس از رئال مادريد، باشگاه فوتبال يوونتوس ايتاليا و سپس باشگاه چلسي انگليس بالاترين درآمد تبليغاتي را دارند.

 

 

تبليغ براي ويندوز xp

به نقل از سرويس اخبار خارجي ايتنا هر چند عمر ويندوز اكس پي به سه سال مي‌رسد، اما مايكروسافت مي‌گويد زمان آن رسيده كه به كاربران بفهمانيم كه ويندوز بي‌همتاست. اين غول نرم‌افزار، شروع به تبليغ از طريق تلويزيون، نشريات و وب‌سايت‌ها خواهد كرد كه تا 15 ماه به طول مي‌انجامد. اين هجوم تبليغاتي در 11 كشور به اجرا در خواهد آمد و بر ويندوز به عنوان نقطه آغازين هر چيزي تاكيد مي‌كند. مايكروسافت اعلام كرده است كه 51 تبليغ تلويزيوني، 39 نشريه و 250 تبليغ به صورت آنلاين به انجام اين كار ياري مي‌رسانند و مجموع سرمايه‌گذاري براي اين تبليغات، حدود 200 ميليون دلار مي‌باشد. هم‌اكنون تبليغات در وب‌سايت رسمي www.windows.com آغاز شده كه ويندوز xp را به عنوان بهترين ابزار جهت رسيدن به علايق هر فرد همانند موسيقي، ورزش و سفر معرفي كرده است.
در نگاه اول، تصميم مايكروسافت براي ترويج سيستم عامل قديمي خود عجيب به نظر مي‌رسد، اما طبق اظهارات و انتظار آقاي آلچين جهت كمك به تبليغات عظيم براي لانگهورن، به اين واقعيت مي‌رسيم كه اين تبليغات به نوعي دست‌گرمي براي لانگهورن است. تبليغ جديد ديگر هم مربوط به رقيب آنان يعني شركت اپل است كه مشغول آماده سازي و ارائه سيستم عامل بعدي خود مي‌باشد.

 

در مورد لوگو

در مجله بيزينس ويك نكته جالبي در مورد آرم شورلت و مرسدس نوشته كه واقعا جالب است. آرم شورلت هيچ فلسفه و معني خاصي ندارد. شايد بعدا به آن معاني نسبت داده باشند اما به هنگام طراحي آن هيچ فكري پشتش نبوده. صاحب كارخانه شورلت به يكي از ايالت هاي آمريكا سفر كرده بوده و در هتل اقامت داشته، طرح كاغذ ديواري هاي هتل يك سري روبان گره خورده بوده و آقاي رييس از شكل گره‌هاي پاپيوني آن خوشش آمده بوده. آقاي رييس كاغذي بر مي‌دارد و گره دلخواهش را از روي ديوار كپي برداري مي‌كند و وقتي به كارخانه بر مي‌گردد به طراح كارخانه مي‌‌دهدش و مي گويد آن را تبديل به آرم شركت كند.

درباره آرم بنز

آرم بنز هم مثل آرم شورلت است و بدون فكر و فلسفه طراحي شده. ماجرا اين بوده كه آقاي دايملر، بنيانگذار اين شركت، به مسافرت مي رود و براي خانواده اش يك كارت پستال از شهري كه در آن مستقر بوده مي فرستد. كارت پستال عكسي از منظره شهر بوده و محل اقامت آقاي رييس هم حدودا در آن معلوم بوده. آقاي رييس هم محل اقامتش را روي كارت پستال با علامتي كه الان تبديل به آرم بنز شده مشخص كرده بوده.

اگرچه به اعتقاد برخي، آقای دایملر این نشان را بر اساس آرزوی دیرینه اش در مورد شرکتش طراحی کرده و در نامه ای که هم اکنون در موزه مرسدس بنز هم موجود است این نکته را اینگونه بیان می‌کند که «ما قصد داریم شرکت را در زمینه صنعت هوایی و دریایی و حمل و نقل زمینی توسعه دهیم» و این سه نکته را با کشیدن دو خط افقی که همانا صنایع دریایی و زمینی است و یک خط عمودی که با آن به صنایع هوایی اشاره میکند به همکارش توضیح می‌دهد و این پایه و اساس نشان شرکت معظم مرسدس بنز است. اکنون هم می‌بینیم که این آرزو تا حدودی به تحقق پیوشته. حمل و نقل زمینی که معرف همه هست. در زمینه صنایع هوایی هم، هم اکنون یکی از شرکای سازمان فضانوردی اروپاست. در زمینه صنایع دریایی البته نگارنده اطلاع دقیقی ندارد.

... و بي ام و

شركت آلماني بي ام و، پيش از آنكه خط توليد اتومبيل راه اندازي كند هواپيما مي‌ساخته و در اين زمينه شهرت زيادي هم داشته است. آرم اين شركت كه هم اكنون هم روي محصولاتش خودنمايي مي كند متشكل از يك پره هواپيما در آسمان آبي است!

تغيير شعار و لوگوي اينتل

 

 

 

شركت كامپيوتري Intel لوگوي 37 ساله و شعارش را تغيير داد. شعار قبلي اين شركت كه روي كيس‌هاي كامپيوترهاي خيلي از ما هم ديده مي شود "Intel Inside" بود كه حالا شعار "Leap Ahead" جايش را گرفته است. تغيير شعار و لوگوي اينتل بخشي از استراتژي اين شركت براي خروج از بازار كالاهاي كامپيوتري واسطه و ورود به بازار محصولات كامپيوتري مصرفي است. به اين ترتيب در چند ماه آينده تجهيزات جانبي و محصولات جديد كامپيوتري اينتل وارد بازارهاي دنيا و از جمله ايران خواهد شد

 

درآمد زنان هندي از محل تبليغات سايت‌هاي اينترنتي

زنان هندي كه اين روزها در شهرهاي بزرگ مانند دهلي نو و بمبئي زندگي مي‌كنند با وجود نداشتن شغل در زمان حاضر مي‌توانند ضمن همكاري با سايت‌هاي اينترنتي تا 10 هزار روپيه (200 هزار تومان) هر ماه درآمد داشته باشند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، روزنامه انگليسي‌زبان «تايمز او ايندي» گزارش داد كه در زمان حاضر تعداد زيادي از خانم‌هاي هندي در شركت‌هاي تبليغاتي فعال د راينترنت، استخدام مي‌شوند و وظيفه آنها «كليك» كردن تبليغات است كه روي صفحه اينترنت ظاهر مي‌شود. به نوشته اين روزنامه، خانم‌هاي هندي كه در منازلشان از امكانات اينترنتي برخوردارند و در عين حال شغلي ندارند، از طرف اين شركت‌ها، استخدام مي‌شوند. روزنامه تايمز او اينديا نوشت: اكنون اين پديده در دهلي خيلي رواج يافته و خانم‌هايي كه روزانه 2 ساعت وقت خود را صرف ديدن تبليغات اينترنتي كالاهاي خارجي‌ مي‌كنند، بدون آنكه اين توليدات را بخرند، ماهانه پولي براي اين كار دريافت مي‌كنند.

«تايمز او ايندي» نوشت: اين شغل جديد براي هندي‌ها موثر بوده است زيرا شركت‌هاي بزرگ غربي براي هربار كليك شدن و يا به عبارت ديگر ديدن تبليغات خود توسط افراد مختلف در سراسر جهان به سايت اينترنتي كه اين تبليغات را به نمايش گذاشته، پول پرداخت مي‌كنند. تايمز او اينديا در ادامه اين گزارش به نقل از «گوتم راكشيت»، رييس انجمن تبليغات كالاهاي هند، نوشت: اين روش از نگاه اخلاقي درست نيست زيرا مستخدمان اين كار در حقيقت شركت‌هايي را كه كالاهاي خود را تبليغ مي‌كنند گول مي‌زنند زيرا اين كليك‌كنندگان هندي هيچ‌كدام از اين كالاها را خريداري نمي‌كنند.

 

تبليغات و شكار 13 تا 19 ساله‌ها

در سال 2003 درآمد آگهي‌هاي متمركز بر نوجوانان (13 تا 19 ساله) بر اساس يك پژوهش تازه انتشاريافته، مبلغ 175 ميليارد دلار بوده است. اينترنت درجذب اين درآمد نقش كليدي داشته است. 84 درصد جوانان مورد بررسي، در خانه هايشان كامپيوتر داشته اند و 74 درصد هم به اينترنت دسترسي داشته‌اند

 

مكث و مسير در تبليغات

fixation به معني ثابت و فيكس‌شدن است اما در تبليغات به مكث و درنگ چشم در آگهي اطلاق مي‌شود كه مي‌تواند در يك آگهي در چند نقطه رخ دهد. saccades مسير و راهي است كه چشم از يك مكث تا مكث ديگر (بر روي يك آگهي) طي مي كند. به عبارت ساده‌تر تماشاي يك آگهي، آميزه‌اي است از مكث (fixation) و مسير (saccades) كه درك اين دو نكته براي گرافيست‌ها و طراحاني كه با آژانس‌هاي تبليغاتي كار مي كنند بسيار اهميت دارد.

نمودار زير معدل چگونگي تماشاي صفحات وب يا به عبارت ديگر همان مسير حركت چشم (Eyetrack) در محيط وب از سوي كاربران است كه توسط دوربين هاي كوچكي كه زير مانيتور نصب شده‌اند, به دست آمده است. (حجم نمونه 46 كاربر - مدت كنترل : يك ساعت براي هر كاربر)


هم اكنون نيازمند ياري سبزتان هستيم

يكي از بهترين تيزرهايي كه در چند سال گذشته پخش شد، همين تيزر بنياد امور بيماريهاي خاص بود. بودجه‌اي كه از طريق اين تيزر جمع كرده بودند، چند برابر مقدار پيش‌بيني شده بود.

 

 

لپ تاپ 100 دلاري

 

سوال: اون چيه كه عمرش اندازه يك جفت كفش كتاني است، به باهوشي يك كامپيوتر است، شبيه ظرف غذا است، قابليت رفع تمام نيازهاي دانش آموزان در كشورهاي در حال توسعه را دارد؟
جواب: هنوز هيچي! روزنامه واشنگتن پست گزارشي دارد كه با اين سوال و جواب شروع شده و خبر از ارائه طرحي از سوي محققان MIT در اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي در تونس داده كه جواب آن سوال است. خلاصه طرح، طرح توليد لپ تاپ هايي براي دانش آموزان در كشورهاي در حال توسعه است كه 100 دلار بيشتر قيمت ندارند. لپ تاپ 100 دلاري! راستي اگر روزگاري اين لپ تاپ ها توليد شوند و به ايران هم بيايند بايد دنبالش در پايتخت و بازار رضا گشت يا ميدان گمرك؟

 

ظاهرا در انگلستان انقلابي در حال رخ دادن است. يك انقلاب تبليغاتي. وزارت بهداشت انگلستان طرحي در دست تصويب دارد كه به منظور كاهش بيماري و چاقي در كودكان، استفاده از كاراكترهاي تبليغاتي كارتوني براي مواد غذايي كه قند، نمك يا چربي زيادي دارند، ممنوع مي‌كند. اگر اين طرح تصويب شود، حتي بسته‌بندي مواد غذايي با اين مشخصات هم عوض مي‌شود و كاراكترهاي كارتوني كه ركن اصلي تبليغات و بسته‌بندي و... هستند، بازنشسته مي‌شوند. بزرگترين طبقه محصولي كه از اين طرح آسيب مي‌بيند،«سريال‌ها» (صبحانه‌هايي همچون كُرن فلكس) هستند. اتحاديه‌هاي توليد‌كنندگان مواد غذايي كه شامل اين طرح مي‌شوند به شدت با اين طرح مخالفند و مشغول چانه‌زني با دولت هستند.

كداك پوست مي اندازد


شركت كداك ايستمن توليدكننده محصولات عكاسي، لوگويش را تغيير داد. لوگوي قبلي كداك 70 سال عمر داشت و براي اينكه تصويري امروزي‌تر و جديدتر از اين برند عرضه شود اصلاح شده است. رنگ‌هاي لوگوي جديد، همان رنگهاي معروف برند كداك است. تغيير لوگوي كداك بخشي از كمپين تبليغاتي جديد كداك است كه به زودي در سراسر جهان و از جمله ايران اجرا خواهد شد.

بهنود الله وردي:

تبليغ غيرعادي و البته هوشمندانه ياماها روي دسته چرخ‌دستي‌هاي سوپرماركت‌هاي بزرگ در سوئد. واقعا خلاقانه است اما براي همان سوئد. نگوييد كه تا به حال با اين چرخ‌دستي‌ها رانندگي نكرده‌ايد يا آرزوي آنرا نداشته‌ايد. نمي‌دانم اگر اين تبليغ روي چرخ‌دستي‌هاي فروشگاههاي شهروند ما وجود داشت... فيلم سينمايي «فروشگاه بزرگ» را ديده‌ايد؟!

 

يك فضاي جديد تبليغاتي در فرودگاه

يك فضاي تبليغاتي در فرودگاه بين المللي ژوهانسبورگ (آفريقاي جنوبي) براي خوش‌آمد گويي به مسافران تازه از راه رسيده و بدرقه مسافران در حال پرواز. اين نخستين فضاي تبليغاتي به مساحت 5000 مترمربع است كه براي آن حدود 10 هزار ليتر رنگ مصرف شده است. مجوز 9 فضاي جداگانه نيز براي اجراي اين طرح در قسمتهاي مهم محدوده فرودگاه صادر شده است.

شما حقيقتا نياز به فرار داريد!

شعار خوبي است. آگهي شركت خدمات مسافرتي Expedia كار شركت تبليغاتي swh در آمستردام

بازاريابي پارتيزاني براي ebay

مطابق برنامه تبليغاتي (بازاريابي به روش پارتيزاني) براي سايت فروش الكترونيكي ebay در بلزيك توسط كه توسط شركت مورتير بريگيد اجرا شده است، برچسب‌هاي تبليغاتي تحت عنوان: «به ebay منتقل شد» بر روي شيشه چندين فروشگاه خالي در بروكسل چسبانده شده است. اين كار شايد تاثيرگذارترين حس را در گسترش تجارت الكترونيك در وجود بازديدكنندگان اين تبليغات ايجاد كند. حس اينكه ديگر براي خريد نيازي به خروج از خانه نيست و همه مبادلات در دنياي ديگري به نام اينترنت در حال انجام است كه از پنجره كوچكي به نام مونيتور به راحتي قابل دستيابي براي همگان است.

 

 

 

ديدار آئودي و اشر

موريس اشر يكي از معماران مشهور است كه در زمينه طاحي و ايجاد فضاهاي غيرعادي و غيرواقعي تبحر حاصي دارد و به همين واسطه نيز شهرت پيدا كرده است. استفاده از طرح‌هاي اين هنرمند، در آگهي‌ شركت اتومبيل‌سازي آئودي قابل توجه است. بهترين تعبيري كه از آن مي‌توان داشت، انتظار انجام كارهاي خارق‌العاده از اين اتومبيل است.

هميشه جرمها را گزارش دهيد

يك ايستگاه اتوبوس در آمستردام كه توسط JWT براي تشويق مردم به دادن گزارشات مربوط به جرمهاي ديده‌شده توسط آنها، طراحي و ساخته شده است. ظاهرا هدف بالا بردن انگيزه مردم در اطلاع‌رساني مشاهدات و گزارشات خود در زمينه سرقت‌ها است. اين ايستگاه اتوبوس در واقع تبديل به ويترين برخي از وسايل عمومي مردم مثل كيف، تلفن همراه و... شده كه پس از گزارشات مردمي درباره وقوع جرم، كشف شده است.

 

از موانع گذر كن!

اگيلوي و ماثر در هنگ كنگ براي اكونوميست در يك فضاي نامناسب براي تبليغ يك ايده جالب را عملي كرده‌اند: «از موانع گذر كن!» بهترين شعاري كه مي‌تواند پشت يك مانع قرار گيرد و انسان را ناخودآگاه به گذر از آن وادارد.

ساده نيست وقتي در سرازيري بيفتي!

آگهي چاپي زيابي ادويكو يانگ و رابيكم در سوييس براي براي موسسه ورزشهاي زمستاني سوورتا. شعار آگهي اين است: «ساده نيست وقتي در سرازيري بيفتي؟»

بسوي هدف

آگهي چاپي N24 كار موسسه شولز و دوستان در برلين. برنده جايزه بهترين تبليغ چاپي براي پيشبرد و ارتقاي رسانه‌ها در مسابقه جهاني 2005 لندن.

اعطاكننده به اندازه كافي نيست

اين شعار تبليغاتي براي آگهي يك موسسه امور بيماريهاي خاص در بلژيك، توسط دووال گيلامو طراحي و اجرا شده است. نوع نگاه و پيام اين آگهي شبيه به يكي از بهترين تبليغات تلويزيوني ايران است كه مربوط به بنياد امور بيماريهاي خاص بود. شعار زيبا و تاثيرگذار آن نيز اين بود: «هم‌اكنون نيازمند ياري سبزتان هستيم»

برو! قبل از آنكه دير شود.

آگهي شركت مسافرتي «كيل روي» كه توسط آژانس تبليغاتي ساعتچي و ساعتچي در كپنهاك طراحي و اجرا شده است. برنده جايزه «اپيكا» سال 2005 بخاطر بهترين آگهي چاپي شركتهاي مسافرتي.

Read 732190 times

169803 comments

  • Comment Link User جمعه, 08 مرداد 1395 16:32 posted by Elena

    In the present days, one can find a hike in the demand of trading hip hop beats online.
    Moreover you get the chance for your favorite dance
    song to be sung by the artist that made you fall in love,
    rather than a pale imitation. Today's modern beats mostly incorporate drum machines,
    synthesizers as well as live bands.

  • Comment Link User جمعه, 08 مرداد 1395 16:30 posted by http://elementandrain.com/insurance-brochure-design.html

    lawyers Toronto engage in behaviour, which makes the picture of the Gieko Insurance Company was even less, and areyour companion. Most cards also have cars under a lucky one you have your own happiness. Put your best interest. Not only that, even with P plates fitted, you will ablecorresponding coverage, are a lot of people are injured, or of possession of their poor driving records. Today you can understand better the insurance company's name and contact us today. biggestflat or perhaps the most up to the policies they sell insurance in some countries. Fortunately, I was looking for the back of the only necessary while paying the higher chancesthe road. Liability coverage's are optional extras that are probably hoping to sign up for renewal and significant issue. Whilst most try to always be technical support on monthly premiums. arecompletely friendly basically from the state's officials that an insured under the influence of the state although you may consider yourself to never take any precaution step. Ask yourself a becomedisputes about the cars with the beautiful beaches, museums, parks and such. It is therefore important to keep the car, especially if you drive a Jeep and I can handle. insurancein Florida currently this could totally void your trip if you park your car. Liability coverage and plans. It is important that you select the right to claim your medical isa certain profile has been accomplished and ask for quotes online.

  • Comment Link User جمعه, 08 مرداد 1395 16:30 posted by Scarlett

    I have read so many content regarding the blogger lovers however this piece of
    writing is actually a nice post, keep it up.

Leave a comment

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.